Ćwiczenie „buziaczki - śmieszaczki” Usiądźcie wygodnie naprzeciwko siebie i poprzesyłajcie sobie buziaczki (ściągajcie wargi w dzióbek) i uśmiechy (rozciągajcie wargi w szerokim uśmiechu). Powtórzcie tę zabawę kilka razy. Na pewno wprawi was w dobry nastój.
Ćwiczenie „wesoły dźwig” Usiądźcie razem przy stole. Postaw przed dzieckiem talerzyk, na którym rozsypiesz kilka małych cukierków (lub kulek zbożowych). Zadaniem dziecka będzie chwytanie ich ustami i przenoszenie do twojej dłoni. Usta dziecka będą dźwigiem, a twoja dłoń budowlą.
A następna zabawa polega na ilustrowaniu podczas mówienia tekstu wierszyka odpowiednimi elementami rysunku. Kolejność rysowanych elementów powinna być zgodna z wypowiadanym tekstem.
Proszę też zwracajcie uwagę na „ twardą” wymowę głoski [s] i sklejanie ząbków przy jej wymowie, żeby żaden wysunięty język mnie NIE przestraszył !!!
„Kotki”
Oto domek niski. Stoją pod nim miski. Kotki mleko piją, potem miski myją.
Na koniec troszeczkę ruchu :
Ćwiczenia ruchowe połączone z naśladowaniem głosów zwierząt:
Bocian (kle, kle) – dziecko stoi na jednej nodze.
Żaba (kum, kum) – skacze w przysiadzie.
Ptaki (fi u – fi u ) – bieg i „machanie skrzydełkami”.
Kukułka (ku – ku) – przysiad.
Mucha (bzz…) – bieg na czworakach.
Zapamiętajcie jakie zwierzątko jest połączone z jakim ruchem !
Życzę wszystkim miłej zabawy – Wasza logopeda !!!!!
Witam serdecznie!
Dziś kolejne zabawy językowe !
Na początek gimnastyka buzi :
Ćwiczenie „buziaczki - śmieszaczki” Usiądźcie wygodnie naprzeciwko siebie i poprzesyłajcie sobie buziaczki (ściągajcie wargi w dzióbek) i uśmiechy (rozciągajcie wargi w szerokim uśmiechu). Powtórzcie tę zabawę kilka razy. Na pewno wprawi was w dobry nastój.
Ćwiczenie „wesoły dźwig” Usiądźcie razem przy stole. Postaw przed dzieckiem talerzyk, na którym rozsypiesz kilka małych cukierków (lub kulek zbożowych). Zadaniem dziecka będzie chwytanie ich ustami i przenoszenie do twojej dłoni. Usta dziecka będą dźwigiem, a twoja dłoń budowlą.
A następna zabawa polega na ilustrowaniu podczas mówienia tekstu wierszyka odpowiednimi elementami rysunku. Kolejność rysowanych elementów powinna być zgodna z wypowiadanym tekstem.
Proszę też zwracajcie uwagę na „ twardą” wymowę głoski [s] i sklejanie ząbków przy jej wymowie, żeby żaden wysunięty język mnie NIE przestraszył !!!
„Kotki”
Oto domek niski. Stoją pod nim miski. Kotki mleko piją, potem miski myją.
Na koniec troszeczkę ruchu :
Ćwiczenia ruchowe połączone z naśladowaniem głosów zwierząt:
Bocian (kle, kle) – dziecko stoi na jednej nodze.
Żaba (kum, kum) – skacze w przysiadzie.
Ptaki (fi u – fi u ) – bieg i „machanie skrzydełkami”.
Kukułka (ku – ku) – przysiad.
Mucha (bzz…) – bieg na czworakach.
Zapamiętajcie jakie zwierzątko jest połączone z jakim ruchem !
Życzę wszystkim miłej zabawy – Wasza logopeda !!!!!
A teraz zabawa na piątkę poszerzająca słownictwo :
Wymień 5: – rzeczy, które są zielone; – kwiatów, które kwitną wiosną; – rzeczy, które kojarzą się z przedszkolem; – rzeczy, które są wesołe; – rzeczy, które są słodkie; – potraw z jajek; – oznak wiosny; – kolorów na jakie można pomalować tęcze
I na koniec powtarzamy wierszyk z głoską (cz). Przypominam, że przy wymowie głoski (cz) język jest uniesiony za górne ząbki.
Na pewno sobie poradzisz ! Może nauczysz się go na pamięć ?
Na polanie bardzo smacznie spał sobie osiołek (chrapanie). Gdy nastał ranek, osiołek się zbudził, bardzo szeroko otworzył swoją buzię i ziewał (ziewamy). Nagle poczuł się głodny. Nabrał więc sporo trawy do pyska (otwieranie i zamykanie ust) i dokładnie zaczął ją żuć (żucie). Po swoim śniadaniu osiołek oblizuje ząbki, żeby były czyste – każdy ząbek po kolei (przesuwamy językiem po zębach). Jedno źdźbło przykleiło się do podniebienia, trzeba je koniecznie oderwać (przesuwamy językiem po podniebieniu). Osiołek po swoim jedzeniu biega po polance (kląskanie), a ruchy te naśladuje język – raz w górę (język do nosa), raz w dół (język na brodę, buzia szeroko otwarta). Zmęczony osiołek podchodzi do strumyka i pije wodę (wargi ułożone w dzióbek). Przed nocnym spaniem osiołek dokładnie myje każdy ząbek (język przesuwamy po dolnych i górnych zębach) oraz policzki (językiem przesuwamy po wewnętrznej stronie policzków).
Ćwiczenia oddechowe :
Bujanie misia Połóż się. Na brzuchu połóż maskotkę, na przykład pluszowego misia. Weź delikatny wdech nosem i wypuść powietrze ustami. W tym czasie mama obserwuje, jak miś unosi się ( wdech ) i opada ( wydech), dokładnie w rytm wdychanego i wydychanego powietrza. Rób to naturalnie, swobodnie, aby nie obudzić misia przesadnym dmuchaniem! Powtórz kilkukrotnie.
Ćwiczenie słuchowe :
Mówimy nazwy 2 obrazków( lub przedmiotów), dziecko układa je zgodnie z usłyszaną kolejnością a potem wypowiada wyraźnie ich nazwy np.
lalka, samochód.
Kolejność układania od lewej strony do prawej.
Potem oczywiście zmiana ról !
Jeśli uda się z 2, próbujemy zapamiętać i ułożyć 3 elementy.
Przypominam o możliwości bezpośredniego kontaktu ze mną pod adresem :
logopeda201@gmail.com
Życzę miłej zabawy !
Wasza logopeda
Zestaw 2 ( dzieci 5-6 letnie) - 24.04.2020
Witam serdecznie !
Mam nadzieje, że zastaje Państwa w zdrowiu i wiosennym nastroju.
Dziś następna porcja zabaw logopedycznych na cały tydzień :
Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego:
Czytamy opowiadanie a dziecko w odpowiednich momentach naśladuje odgłosy i ruchy aparatu artykulacyjnego.
Pewnego dnia przy ulicy Szałasowej wybuchł pożar. Pani Szostkowa zadzwoniła do straży pożarnej. Strażak Staszek szybko wskoczył do wozu i ”na sygnale” pojechał na miejsce pożaru (dziecko wymawia połączenie samogłoskowe e-o, e-o). Na miejscu zobaczył, że płonie dach (układa dolne zęby na górną wargę) i parter (układa górne zęby na dolną wargę). Rozwinął wąż (tworzy rulonik z języka) i zaczął gasić płomienie (wymawia długie szszsz...). Strażak biegał po całym domu, gasząc ogień (dziecko przesuwa czubkiem języka po górnych zębach, podniebieniu górnym i dolnych zębach). Nagle zabrakło wody. Staszek postanowił gasić ogień piaskiem (wysuwa i chowa szeroki i płaski język). W końcu ogień zgasł, słychać było tylko syk (wymawia długie sss...). Strażak raz jeszcze sprawdził wszystkie pomieszczenia w domu (czubkiem języka dotyka podniebienia górnego, górnych zębów, wewnętrznej strony policzków i dolnych zębów ). Wokół rozległy się oklaski („klaszcze”, uderzając szerokim językiem o podniebienie). Strażak Staszek zadowolony z wykonanej pracy (dziecko rozciąga usta w szerokim uśmiechu) odjechał wozem strażackim (wykonuje motorek wargami).
Możemy zadać jeszcze do tekstu pytania:
Przy jakiej ulicy wybuchł pożar ?
Jak nazywała się Pani, która wezwała straż pożarną ?
Jak miał na imię strażak ?
Ćwiczenie oddechowe :
Za pomocą wydychanego powietrza staramy się utrzymać jak najdłużej na ścianie kartkę papieru lub lżejszą serwetkę.
Układamy zagadki :
Dziecko wybiera w myśli jakiś przedmiot znajdujący się w otoczeniu i próbuje tak go przedstawić, nie wymieniając nazwy, aby pozostali domownicy odgadli o czym mówi.
Potem oczywiście zmiana ról !!
Np. Jest to rzecz wykonana z papieru, przeznaczona do czytania, którą kupuje się w księgarni. ( książka)
Lub
Jest to mebel służący do siedzenia, mający podpórki pod ręce, może być miękki i bujany. ( fotel)
Przypominam o możliwości bezpośredniego kontaktu ze mną pod adresem :
Kubuś Puchatek obudził się rano, przeciągnął i bardzo mocno ziewnął (ziewanie). Poczuł, że jego brzuszek jest pusty, wyruszył więc do lasu na poszukiwanie miodu. Idzie wyboistą ścieżką (dotykamy czubkiem języka do każdego ząbka na górze i na dole), rozgląda się na prawo (czubek języka do prawego kącika ust) i na lewo (czubek języka do lewego kącika ust). Próbuje wyczuć, gdzie może znajdować się dziupla z miodem (kilka razy wdychamy powietrze nosem, a wydychamy buzią). Stanął przed wysokim drzewem. Spojrzał w górę (językiem dotykamy do górnej wargi) i zobaczył dziuple, z której wypływał pyszny miodzik.
Kubuś zaczął więc wspinać się na drzewo. Sięgnął łapką do dziupli i wyjął ją oblepioną miodem. Oblizał całą dokładnie (wysuwamy język z buzi i poruszamy nim lekko do góry i na dół) i wsunął łapkę po miód jeszcze raz (ponownie naśladujemy oblizywanie ręki). Podczas jedzenia Puchatek pobrudził sobie pyszczek. Teraz próbujemy go wyczyścić. Oblizuje więc językiem dokładnie wargi, dotyka do kącików ust, a na koniec oblizuje ząbki (usta przez cały czas są otwarte).
Misiu poczuł, że jego brzuszek jest już pełen. Zszedł z drzewa i ruszył w drogę powrotną. Musiał iść tą samą wyboistą dróżką (dotykamy czubkiem języka do każdego ząbka na górze i na dole), więc gdy doszedł do swojego domku był bardzo zmęczony (wysuwamy język na brodę i dyszymy). Położył się do łóżeczka i zasnął (chrapiemy).
1. Głoska [s]:
Propozycje zabaw:
Dziecko nazywa obrazki z głoską [s] – ząbki są złączone, usta lekko uśmiechnięte;
Zabawa z kostką: dziecko rzuca kostką, przesuwa się o tyle pól, ile wskazała kostka, rodzic czyta, dziecko powtarza, a następnie koloruje obrazek, którego nazwę powiedziało.
2. Zabawa oddechowa – Bąbolandia: do kubka proszę nalać wodę – do połowy, dziecko przez słomkę umieszczoną w kubku dmucha, aż woda zacznie bulgotać.
Życzę udanej zabawy
Aneta Romanowska
Zestaw 2 ( dzieci 5-6 letnie) - 17.04.2020
Dzień dobry !
Po Świętach kontynuujemy nasze zabawy logopedyczne. Dziś przesyłam Państwu kolejną porcję zabaw na najbliższy tydzień.
Proponuję zwrócić uwagę, na prawidłową realizację głoski „ sz” ( zęby zbliżone, wargi zaokrąglone, język uniesiony do górnego wałka dziąsłowego)
1. Ćwiczenie oddechowe „Bąbolandia”:
Przygotujcie pół szklanki wody, słomkę, talerz. Dziecko dmucha w słomkę, tworząc bąbelki wody (talerz pod szklanką, żeby za dużo wody nie rozlało się na stół). Starszym dzieciom utrudniamy zabawę, prosząc, aby dmuchały jak najdłużej na jednym wydechu.
Ważne – dzieci tylko dmuchają, nie WCIĄGAJĄ płynu!
2. Ćwiczenie słuchowe: (pdf)
Rodzic nazywa obrazek. Jeśli dziecko słyszy [sz] – podnosi kciuk do góry, jeśli [s] – kciuk w dół.
W trudniejszej wersji – dziecko samo nazywa obrazek – wskazuje kciukami góra lub dół.
Można wydrukować i w odpowiedniej kratce dziecko rysuje symbol – np. wesoła buźka
3. Wspólne czytanie.
Rodzic czyta, dziecko zastępuje obrazek słowem w odpowiedniej formie:
Witajcie Moi Mili! Dziś świąteczne zabawy rozwijające rozwój mowy dzieci młodszych 3, 4- letnich ( Zestaw 1) i dzieci starszych 5, 6 – letnich ( Zestaw 2)
Serdecznie życzę Państwu zdrowia, optymizmu i nadziei na lepsze jutro !
Pani Aneta obecnie, w okresie zawieszenia zajęć w przedszkolu proponuje
zabawy i ćwiczenia logopedyczne, które wspomagają rozwój mowy w warunkach domowych.
Propozycje - w zakładkach.
DRODZY RODZICE
Dzieci jak wiadomo szybko się nudzą. Ćwiczenia logopedyczne wykorzystujące jedzenie zawsze wzbudzają wiele entuzjazmu, poza tym łatwo je wykonać podczas codziennych posiłków.
Najważniejsze jest to żeby być uważnym rodzicem, w kuchni również. Jedzenie bowiem jest bardzo ważnym elementem ćwiczeń logopedycznych dla każdego dziecka. Zwracajmy uwagę jak dziecko odgryza ( przodem), żuje ( ruchami okrężnymi przy zamkniętej buzi), połyka (z językiem uniesionym do górnego wałka dziąsłowego), jak trzyma widelec, itp.
Każdą nieprawidłowość wychwytujmy i korygujmy.
Poniżej przedstawiam Wam kilka ćwiczeń, które możecie wykonać wspólnie przy śniadaniu, obiedzie, podwieczorku czy kolacji. Wszystkie wymienione tu produkty są tylko przykładowe i możecie je zamienić na coś o podobnej strukturze czy konsystencji. Chodzi tylko o wykorzystanie ich do pobudzenia konkretnych ruchów poszczególnych elementów aparatu artykulacyjnego.
ĆWICZENIA JĘZYKA
1. Zlizywanie serka, dżemu, nutelli lub miodu z talerza.
Bardzo dobre ćwiczenie na usprawnianie języka. A sprawny język przydaje się do wymowy np. głoski [r]. Rozmazujemy krem na ( najlepiej ) białym talerzu i prosimy dziecko by językiem np. narysowało jakiś kształt na talerzu albo zrobiło cienkie linie.
2. Chwytanie czubkiem języka chrupek kukurydzianych, ryżu preparowanego, płatków śniadaniowych, itp.
Wysypujemy na talerz ww. chrupki. Prosimy dziecko by czubkiem języka postarało się złapać chrupka. Jeżeli dziecko nie ma z tym problemu możemy poprosić je jeszcze żeby tym językiem z chrupkiem dotknęło naprzemiennie kącików ust. To bardzo dobre ćwiczenie na usprawnianie języka.
3. Słodkie magiczne miejsce.
Smarujemy jakimś słodkim kremem np. miodem miejsce za górnymi zębami.
Prosimy dziecko aby nie zamykając zębów zlizało krem. Ćwiczenie to pomaga przy prawidłowym ułożeniu języka w czasie artykulacji głosek [sz, ż, cz, dż] oraz usprawnia pionizację języka.
ĆWCZENIA WARG
1. Chwytanie samymi wargami drobnych okruszków, np. ciastek, chleba, chrupek.
Ćwiczenie to usprawnia pracę mięśnia okrężnego warg. Gdy dziecko już zje wszystko co uda mu się schwytać możemy poprosić by dobrze "odkurzyło" buzię/usta/wargi. Prosimy dziecko by pomasowało usta zębami, zagryzając naprzemiennie raz jedną, raz drugą wargę.
2. Wąsy z chrupek.
Na pewno każdy z Was zna chrupki kukurydziane tzw. pałeczki. Takie chrupki są dłuższe i grubsze niż te klasyczne. Do tego ćwiczenia możemy również użyć grissini albo innych tego rodzaju "chlebopodobnych". Prosimy dziecko aby umieściło paluchy kukurydziane pomiędzy nosem a górną wargą i spróbowało jak najdłużej utrzymać.
ĆWICZENIA PODNIEBIENIA MIĘKKIEGO
Ćwiczenia usprawniające pracę podniebienia miękkiego też możemy wykonać przy codziennych posiłkach. Już samo chuchanie/ dmuchanie na posiłki gdy są za gorące to dobre ćwiczenie. Nie wyręczajmy dziecka. Picie ze słomki to też dobre ćwiczenie.
Ile radości mogą przynieść zawody - kto dłużej dmucha przez rurkę na jednym wydechu do szklanki wypełnionej ½ wody !
Kolejna świetną zabawą ćwiczącą podniebienie jest też przenoszenie np. chrupek za pomocą słomki (zasysanie powietrza) z jednego talerza na drugi.
Powodzenia i smacznego!
Życzy logopeda Aneta Romanowska
Zajęcia logopedyczne w naszym przedszkolu prowadzi Pani Aneta Romanowska.
W przedszkolu funkcjonuje bogato wyposażony gabinet logopedyczny, a zajęcia logopedyczne z dziećmi odbywają się każdego dnia.
We wrześniu i październiku w przedszkolu przeprowadzone jest przesiewowe badanie mowy wśród wszystkich dzieci uczęszczających do placówki. Na podstawie przesiewowego badania mowy wyłonione są dzieci, które objęte są indywidualnąopieką logopedyczną. Czas trwania zajęć logopedycznych wynosi ok. 20 min. i jest on uzależniony od możliwości i potrzeb dziecka.
Na zajęciach prowadzone są ćwiczenia, które mają na celu:
usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego (m.in. języka, warg, żuchwy),
kształtowanie prawidłowego toru oddechowego, wydłużanie fazy wydechowej,
kształtowanie prawidłowych czynności fizjologicznych w obrębie aparatu mowy (tj. połykanie, żucie, odgryzanie),
rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi,
rozwijanie umiejętności rozumienia wypowiedzi słownych,
uzyskanie prawidłowej artykulacji poszczególnych głosek.
Zajęcia logopedyczne dla dzieci w przedszkolu są zajęciami wspomagającymi, dlatego należy kontynuować terapię w domu, aby zachować ciągłość i systematyczność.
Każde dziecko uczęszczające na zajęcia logopedyczne ma swoją teczkę do której wkładane są ćwiczenia i propozycje zabaw do pracy nad mową w domu.
Dodatkowo we wszystkich grupach wiekowych prowadzone są zajęcia ortofoniczne.
Mają one charakter profilaktyczny.
Obejmują: ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, logorytmiczne, słuchowe, ćwiczenia usprawniające narządy mowy, ćwiczenia motoryki małej i dużej.